söndag 3 juni 2012

Tv-serie-maraton

En bokbarriär

Det finns en maskin som bevakar oss alla ständigt, analyserar insamlad data och förutspår vem som kommer befinna sig i en farlig situation med dödlig utkomst. Regeringen sållar informationen i två delar: relevant (national security) och irrelevant (civila). Två män som av världen tros vara döda, Harold och John, tar sig an de irrelevanta fallen och har gjort det sin livsuppgift att hindra att oskyldiga drabbas. Jag vet att den är töntig med banala tekniska inslag, men jag är hooked på Person of Interest. Gillar dessutom de litterära inslagen i tv-serien. Som i avsnittet 'Baby Blue' då av en oväntad händelseutveckling de två herrarna (huvudpersonerna) plötsligt har en liten baby att ta hand om och skydda. I brist på annat får de använda böckerna i deras privata bibliotek och stapla i en cirkel för att fungera som playpen (ses till höger i bild). Och i näst sista avsnittet sitter John och läser den snygga utgåvan av Crime and Punishment, Random House utgivning från 1956, jag önskar jag ägde - översatt 1914 av min favoritöversättare Constance Garnett.

På tal om litteratur och tv-serier har jag precis sett samtliga avsnitt (hittills) i andra säsongen av GoT. Epic! Älskar att vänta och sedan köra en maratonsittning en regnig helg. Imorgon får man avnjuta sista avsnittet. Har inte läst böckerna men funderar starkt på att läsa nästa bok i ledet! För vem kan vänta till nästa säsong? Visst följer tv-säsongerna böckerna - dvs säsong 1: A Game of Thrones, säsong 2: Clash of Kings etc?

Inga kommentarer: