söndag 8 april 2012

Miniature Matrimony

"I demand only one thing from each of you and it is this: the item currently in your possession which holds the most sentimental value"
Rembrandt gjorde förutom sina normalstora porträtt även självporträtt i miniatyrformat (som exempelvis den här etsningen på 41 x 41 mm) och på samma sätt är The Tiny Wife av Andrew Kaufman ett mästerverk trots sitt lilla format - en alldeles underbar liten fabel om konsekvenserna av ett rån och hur det påverkar de individuella offrens öden. En tatuering kommer till liv, någon finner Gud under en soffa och som titeln föreslår har vi naturligtvis även en fru som långsamt börjar krympa. Den har en fin balans, utsökt avvägd mellan det absurda, surrealistiska och det krassa, vardagliga och lite sorgliga. Med en omfattning av ca 80 sidor är det svårt att säga mycket om handlingen utan att ha avslöjat för mycket. Än en gång är jag imponerad över att man kan berätta så mycket på så få sidor. Någonstans läste jag omdömet "heartbreaking and heartwarming in equal measures" vilket jag tycker stämmer väldigt väl. Ännu en bok jag inte bara skulle kunna rekommendera utan förutspår självgott kommer att sprida bland mina kära som den perfekta presenten!

Jag införskaffade den lilla röda versionen (very Mao) med de absolute most gorgeous victorian yet modern looking siluette illustrations av Tom Percival. Vet att det funnits en lila mjukpärmsvariant utan illustrationer på Pocketshop tidigare (Madras Förlag) vilken inte alls tilltalade mig ur estetisk synvinkel och jag är således mycket glad att jag väntade för den här versionen vars illustrationer kompletterar berättelsen på ett sätt som gör att jag har svårt att skilja de två åt. A match made in heaven!


On another important note:
Frågeställning: Är alla Kaufmans kufar (briljanta må vara men kufar non the less)?
Vi har ovanstående författare som förutom The Tiny Wife skrivit en bok som heter All My Friends Are Superheroes - hello?! (Bevis A: Andrew Kaufman), den utan tvekan hands down kufigaste Kaufman of them all Man On the Moon-Andy (Bevis B: Andy Kaufman) och slutligen vem kan påstå att I huvudet på John Malkovich eller (my personal favorite) Eternal Sunshine of the Spotless Mind är något annat än Quirky med stort Q (Bevis C: Charlie Kaufman)? För övrigt har vi här en Jim Carrey-länk mellan Bevis B och C. Antagligen för att det krävs en Carrey för att pull off den här nivån av kufighet på film.
Slutsats: Kaufman = Kufman

Inga kommentarer: