tisdag 14 februari 2012

❦ Alla Hjärtans Dag ❦


Så var det då dags i år igen för nallebjörnar med hjärtan på magen, röda rosor och choklad: Alla Hjärtans Dag är här! Och med anledning av detta tänkte jag passa på att ta upp en kategori böcker vars plats i litteraturen är en mörk sådan, dvs i skuggan av skämskudden - tantsnuskromanen med Harlequin i spetsen och Fabio på omslaget. Vad jag lite förvånat insåg härom veckan, inne på en Pressbyrå på Kungsholmen, var att denna kategori inte bara lever starkt sedan (vad jag antog) var dess glansdagar, 1980-talet, men thriving. Hur kan man annars förklara att det numera finns underkategorier som Harlequin Historisk och till min förvåning Harlequin Läkarromaner. Kategorin beskrivs på följande sätt på förlagets hemsida: "Långa blickar över operationsbordet, stulna kyssar i sjukhuskorridorerna … Läkarromanerna har allt det, och ännu mer! Det här är serien som ger dig kärlek, dramatik … och ökad puls."

För den dedikerade publiken av genren, som i mina ögon mest liknar en subkultur, finns tidningen Romantic Times Magazine. Är du intresserad gås just denna issue, från maj 1993, igenom grundligt på följande blogg. För den hökögde observanta personen behöver jag inte peka ut att detta är issue #110 - det betyder en månatligt utgiven tidning i nära ett årtionde. För den som är nyfiken på vad omslagspojken med det ädla namnet Topaz, vars riktiga namn är Steve Sandalis, gör idag kan avslöjas att han numera jobbar som landskapsarkitekt. Inte en helt fel början på en romance novel intrig trots allt! Tänk bara alla dammar, bäckar och vattenfall för hemliga romantiska möten! Apparently heter företaget han jobbar för Mystic Water Gardens, vilket ni måste hålla med om har en flärdfull klang lånad från romansindustrin. Tittar man in på Steves hemsida märker man snart att han måste varit ett riktigt hot mot Fabios ställning som reigning King of Romance Covers med tanke på alla de omslag han prytt, något han inte duckar för att visa. I biografin får vi veta att de tillsammans utgör runt 700 stycken sålda i sammanlagt 50 miljoner exemplar! Inte illa.

När jag började nyfiket gräva mer i detta inser jag att tidningen fortfarande finns men numera under namnet RT Book Reviews och de anordnar även en convention för att knyta samman läsare, författare och branchfolk. Detta är långt ifrån min cup of tea men well, each to it's own och Happy Valentine's!

4 kommentarer:

Sofia i Bokmilaskogen sa...

Hahaha! Läkarromanerna låter väldigt lika dagens sjukhusserier på TV. :) Mycket romantik och inte lika mycket arbetsanda på jobbet och trovärdighet vad gäller det medicinska.

Några intressanta "missar" i dessa serier är t.ex. att alla läkare är unga och snygga. Det verkar också bara arbeta läkare på sjukhusen. Var finns all övrig personal som sjuksköterskorna, som faktiskt är de som tar hand om patienterna?

En annan intressant aspekt är läkarnas kläder och hygienåtgärder. Att trippa runt i högklackat med kortkort under rocken verkar inte vara en hit för ryggen. Med tanke på hygienen är det inte heller så bra att ha utsläppt hår, målade naglar, tonvis med smink, bära ringar och klockor och ha långärmat (förbjudet enligt hygienföreskrifterna - ur bakteriesynpunkt är det hälsofarligt både mot en själv och mot patienterna). Jag har heller aldrig sett att sjukhuspersonalen någonsin spritar sina händer på TV innan/efter de besöker en patient eller innan/efter de hanterar läkemedel och utrustning. I verkligheten spritar man händerna stup i kvarten. :)

Pixie sa...

Det verkar dessutom direkt vådligt för patienten om kirurgen är distraherad av "långa blickar över operationsbordet". ;-)

Fridolina sa...

Hehe! Efter att ha tagit mina första trevande steg i Romancelandia förra sommaren har jag lärt mig ett och annat. Som att det finns något för alla. Och då menar jag romance med paranormala sexscener, romance med en person med handikapp, romance med time travel, romance för kattälskare osv osv. :D

Pixie sa...

Oj, så många undergrupper? Jag säger då det, subkulturer är mycket underhållande!