torsdag 1 december 2011

Mysteriet på hotellet

Något är djupt fel med mitt förhållande till läsning. Älskar - obviously - att läsa men så fort jag får värdefull ensamtid så kastar jag bort den på allt annat än läsning. Varför? Detta är något jag har mycket svårt att förstå och ännu svårare att förklara. Jag har intalat mig själv att det är hotellrummen som är problemet. Jag är nämligen väldigt sällan home alone, men reser och bor på hotell i tjänsten tre-fyra gånger per år. Men i helgen var jag faktiskt ensam hemma = no excuses. Det är som om jag har ett helt annat lugn när jag har min kära sambo i närheten. Har t.o.m. svårt att sova när han inte är här och jag har aldrig problem med att sova. Jag somnar hållandes en bok och kan sova så utan att tappa boken. Dagen jag läste Den Enögda Kaninen i ett svep hade jag en (1!) sida kvar av 460 att läsa och jag somnade säkert 10 ggr under den sidan. Nu hade jag fyra "lediga" dagar då min sweetie varit bortrest och den enda läsning jag lyckades med var att bläddra genom en matbok (ost och vin ftw!) och lyssnat (och somnat) till några sidor av 11.22.63. Skärpning måste ske kommande dagar! Nästa vecka är det dags för en ny tjänsteresa med tillhörande hotellvistelse och jag misstänker maximal potentiell lästid med minimal faktisk läsning som vanligt.

Inga kommentarer: