torsdag 1 december 2011

Ljudbok vs Analog bok


Jag har inte läst One Day. Alla har läst One Day, utom jag. Ja, jag och A deo a libertate då. Jag hade den på min att-läsa-lista så fort den kom ut men det här är så typiskt av mig, jag väntar och väntar och "sparar" den tills den sedan blir en smash hit även i översatt form och sen kommer filmen och till slut är det i stort omöjligt att närma sig den utan förutfattade meningar eller gud förbjude fått reda på slutet av någon spoiler! Ok, jag började på den i förra veckan men eftersom jag har ett ofrivilligt semiköpstopp blev det lånad ljudbok och uppläsaren hade en så retlig röst att jag blev direkt avtänd.

Det här är en av många saker som är komplicerat med ljudböcker. Det är så otroligt viktigt att uppläsningen är av högsta kvalité. Det ska vara starkt, artikulerat, rätt tempo och så inga distraherande brytningar, talfel, läspningar eller en röst av retlig karaktär. Det är boken som ska ta plats, inte uppläsaren. Andra komplicerade faktorer med ljudbok är självklart att det är otroligt sövande. Perfekt dock när man har svårt att sova. När jag för några år sedan hade ett oregelbundet sömnmönster brukade köra en ljudinspelning av den filmatiserade uppsättningen av Fröken Julie för tv från 1969 i lurarna och det gjorde tricket varje gång. Inte för att pjäsen är mossig eller tråkig - älskar fröken Julie! - men den hade det där relativt monotona framförandet som gjorde att man blev otroligt lugn av den. Jag har också svårare att ta till mig information när den framförs muntligt. Jag får verkligen koncentrera mig för att hänga med när jag lyssnar på ljudbok. När man läser med öronen är blicken fri att glida runt i rummet och det går inte lång stund innan tankarna börjat vandra fritt och rätt var det är har jag helt missat handlingens nya twists and turns. Det händer ju med fysiska böcker också men inte alls lika ofta. Sen brukar jag under läsandets gång vilja blicka framåt, som att se hur länge det är kvar av filmen för att vara i synk med boken. Jag kollar alltså hur långt det är kvar av exempelvis ett kapitel och sätter små delmål - jag ska läsa dit eller dit - men ljudbok blir det ett oöverskådligt maratonlopp. Slutligen förstår jag inte för mitt liv varför en ljudbok inte by default är unabridged. Vad är up med det liksom? Mycket provocerande. Det är som att lägga till "for dummies" efter [insert valfri titel].

1 kommentar:

Fridolina sa...

Ja det är väl vi två kvar ;) Jag förstår inte heller varför jag sparat den så länge. Ända sedan jag först hörde om den har den ju låtit som helt i min smak! Jag har faktiskt aldrig testat ljudböcker, sådär spontant skulle jag säga att det inte är min grej men såklart, med rätt slags uppläsning borde det kunna vara en upplevelse.