lördag 19 november 2011

Språkvikten

Veckans jerka ställer frågan:
Vilken är din absoluta favoritbok av de som du har läst på ett annat språk än svenska?

Själv svarar Annika Novecento av Alessandro Baricco. Det låter ju lovande eftersom jag har Without Blood hemma av samma författare som bara väntar på att bli läst. Tog med den på senaste semester men hann aldrig till den. För mig var den här frågan rätt svår att besvara eftersom den i stort sett är synonym med fråga "Vilken är din absoluta favoritbok? - punkt." eftersom jag i stort sett uteslutande läser engelskspråkiga böcker. Så nej, jag kan inte välja en endaste fullkomlig bok över andra men om jag vänder på frågan och låter rampljuset skina på en fantastisk svensk bok jag fullkomligt drabbades av måste det bli Aliide Aliide av Mare Kandre. Så fruktansvärt mättad och tät, kompakt bok med en prosa där varje mening nästan är en fristående handling och det tog mig månader att ta mig igenom dess 271 sidor. Den läsupplevelsen var nästan utomkroppslig och bland det absolut bästa jag någonsin läst. Hoppas resten av hennes böcker har samma tyngd.

Mare Kandre, 1962 - 2005

Inga kommentarer: