söndag 6 november 2011

En doft av Middlesex


Doftminnet må vara flyktigt men det är extremt potent. Det slår emot en i en vågrörelse och innan man hinner greppa det för mer detaljer har konturen av minnet nästan helt skingrats. Patrick Süskind beskriver fenomenet i Perfume: The Story of a Murderer: “Odors have a power of persuasion stronger than that of words, appearances, emotions, or will. The persuasive power of an odor cannot be fended off, it enters into us like breath into our lungs, it fills us up, imbues us totally. There is no remedy for it.” Jag kan knappt dofta på Alyssa Ashley Musk eller Lou Lou by Cacharel eftersom det är att återuppleva tonårens komprimerade komplexitet och man faller nästan över av intensiteten. Ex genom maskhålet som bildas av Lou Lou färdas jag till södra England 1989, disco på piren och Salt-N-Pepas Push It i högtalarna. Jag har på senare år som vana att alltid köpa en parfym när jag åker utomlands. Jag försöker medvetet utnyttja deras fantastiska förmåga att knyta an minnen. Det är väldigt roligt när man sen kommer hem och använder parfymen och så sköljer en hel semster över en på en millisekund och man inser att man lyckats koncentrera lycka på flaska. J'adore Dior ex luktar för mig elefanter (Thailand 2009) och Dolce&Gabbanas One är för mig snorkling och sarong, hajar och komodovaraner (Indonesien 2011). Men det finns en som förutom att den förmedlar Kefalonia, Grekland (ni vet, ön i Captain Corellis Mandolin. Själv har jag inte läst boken, bara sett filmen) också har en litterär referens och det är Calvin Kleins Euphoria. Det är som att läsa Jeffrey Eugenides 544 sidor långa Middlesex samtidigt. Jag hade nämligen med mig boken på semestern. För den som inte nöjer sig med en bok utan vill insupa ett helt bibliotek genom näsan är In the Library framtagen för just dig. Doften beskrivs som nedan:

In the Library is a warm blend of English Novel*, Russian & Moroccan Leather Bindings, Worn Cloth and a hint of Wood Polish
*The main note in this scent was copied from one of my favorite novels originally published in 1927.  I happened to find a signed first edition in pristine condition many years ago in London.  I was more than a little excited because there were only ever a hundred of these in the first place.  It had a marvelous warm woody slightly sweet smell and I set about immediately to bottle it.

Låter inte helt oangenämt. Det är inte utan att man blir nyfiken på vilken bok basnoten kommer ifrån. Helena har tidigare skrivit om parfymerna för dig som vill dofta som en författare. Citatet av Coco Chanel 'A women who doesn't wear perfume has no future.' borde kanske egentligen varit 'A women who doesn't wear perfume has no past.'


1 kommentar:

Anonym sa...

Hello. And Bye.