fredag 25 november 2011

Den Stora Läshelgen


hoppas jag att detta blir! Jag är nämligen gräsänka.

Wikipedia: Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på förförelse i det fria. Därefter har ordet fått en lite annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam.

Mannen i mitt liv åkte nämligen seriöst till Förenade Arabemiraten över helgen. Ok, lördag ska det städas och fejas inför väninnebesök senare på kvällen, men annars finns ingen anledning att inte läsa läsa läsa! Jag brukar ju ha enormt svårt att läsa när det är jag själv som åker iväg. Det är något med de där tysta, sterila hotellrummen mina böcker och jag ryggar inför. Men nu är jag, min bokhylla och lässoffan (en 1800-talshistoria i plysch) lämnade ifred att bara vara. Kommer kurra som en katt.

1 kommentar:

Bokälskarinnan sa...

Gå gärna in och läsa samt kommentera om vad du tyckte om det du läste http://bokalskarinnan.blogg.se/2011/november/mitt-liv-med-fel-kille-del-1.html :)