fredag 21 oktober 2011

Shakespeare and Co



















Av alla titlar att köpa på det anrika Shakespeare and Company i Paris föll valet till slut på  
The Likeness av Tana French. Ni vet, uppföljaren till In the Woods som jag tyckte så mycket om. På ett sätt ville jag gå därifrån med en Susan Hill eller en klassiker, kanske t.o.m. fransk. En riktigt bra faktabok hade också varit klockrent, och jag tittade lite på Emperor of all Maladies av Siddhartha Mukherjee. Det absolut utopiska valet hade dock varit en bra biografi om Marie Antoinette. Men nu blev det Tana som fick äran att stämplas av den blå stämpeln. För det är ju inte bara en souvenir att ånjutas vid hemkomst utan också något man vill bläddra i direkt och just då hade jag suget efter en modern spänningsroman och den där känslan av att veta vad man får med en uppföljare, karaktärer man redan har ett förhållande till. Har inte hunnit så långt i den - det var ju tid som gick åt åt att äta anklevermousse, musslor och ankbröst också - men det jag läst gör ingen besviken om man som jag gillade "ettan".

Promenerade också genom Jardin du Luxembourg till den charmiga Tea and Tattered Pages där en grönögd huskatt lounge:arde slött på bokhögarna och jag sprang på skylten "Unattended children will be sold as slaves" på hyllan mellan C och D på fiction. Det är en kanske inte välkänd bokhandel, den ligger lite off, men den var rar och ägaren var gammal och trevlig. Hyllorna fylls av begagnade pocketböcker och när jag stod där försökte jag desperat komma på någon bok som utgått och jag sökt länge. Kom därför naturligtvis inte ihåg en enda sådan titel och gick därifrån tomhänt. Så här i efterhand kan jag säga att det kanske inte är en affär jag varmt rekommenderar, men det var ändå ett lite mysigt ändock kort besök.

Bland boquinisterna hittade jag heller inte något att ta med mig hem, men här handlar det som så ofta om ekonomi och ekonomi. Jag hade inte råd och pga att jag inte hade råd åkte jag med RyanAir med endast handbagage med en viktrestriktion på 10 kg och fler böcker än guideboken, Tana och den katalog jag köpte om Versaille i Versaille hade fått bägaren/bagaget att rinna över.

Tillägg: inser precis att den Bloglovin'-symbol jag valt är Eiffeltornet. Vad kan jag säga: I'm in love with Paris, aren't we all? 


Inga kommentarer: