fredag 14 oktober 2011

Paris/Versailles i oktober














Så bär det då äntligen av till Paris! Vilka böcker tar jag med mig? Svar: en (1) - Lonely Planet Paris  lånad på Kungsholmens Bibliotek. Nu ska jag istället leva en romankaraktärs liv i fyra dagar. Père-Lachaise, Eiffeltornet, Notre-Dame, Jardin du Luxembourg, Versailles, Shakespeare & C:o. Här ska nibblas på ostar och smuttas på champagne. Här ska ätas moules marinières. Det är oktober och inte lika myllrigt (annat än av höstlöv) vilket passar min sinnesstämning perfekt. Här ska strosas genom eftermiddagarna i krispigt kall luft för att sen värma sig på ett café med Vin Chaud. Tänkte ladda med Midnight in Paris och eventuellt slinka in på Grand Palais och se Steinutställningen. Jag packar sidenklänningen, en LBD, kavajen, högklackat och lågklackat, underklänning och sidenmorgonrock, mysiga yllestrumpor och koftor samt trenchcoat och smala svarta jeans. Ja, det mesta går i svart/vit färgställning. Och så ska jag rulla upp håret i pincurls ikväll. Lycka är en minisemester mitt i vardagslunken.

Fotnot: Obviously smög jag in meningen om guideboken för att få peta in hela inlägget som egentligen har mindre med en bokblogg att göra. Yeay! This girl is off to Paris! <3

2 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Jag blir avundsjuk. Ha det så riktig härligt. Vandra längs Seine och titta bland böckerna hos boquinisterna är också ett måste i Paris:)

Pixie sa...

Jag är nästan avundsjuk på mig själv! Tack för tipset om boquinisterna, det måste man ju göra förstås. Håller som bäst på att packa. Ska bara vara borta i 4 dagar men när det kommer till att packa för alla möjliga scenarier är jag en overachiever in the worst sense of the word... Måste nog edit resväskan innan kvällens slut.