söndag 4 september 2011

A woman in black - igen

Nej, jag är inte den skarpaste bevakaren av kommande produktioner, releaser osv. Förstår inte hur folk får nys om allt som händer! Har missat både en och annan spelning t.ex. bara för att inse
"Va, spelade de i stan?! Varför visste jag inte om det här?" när jag läser recensionen dagen efter. Recensionen som för övrigt naturligtvis alltid deklarerar att det var "årets spelning, ni borde varit där, första gången han uppträder i Stockholm på 8 år" osv osv. You get the idea.

Nämnde teateruppsättningarna från 1980- och 1990-talet i mitt inlägg om The Woman in Black nyligen (det är ungefär så seg jag är att plocka upp "nyheter") och då hade jag såklart ingen aning om att den nu filmatiseras och kommer på bioduken 3 februari 2012. Blev medveten om detta när jag läste ett inslag på Inky Fingers blogg om det. Daniel Radcliffe är jag lite tveksam till, men annars ser det mycket, mycket lockande ut. Den här ska jag självklart se! Vet att många ogillar att se film baserad på bok med invändningar som att karaktärerna inte alls lever upp till de i boken (eg. ditt huvud) men personligen älskar jag i allmänhet att se filmatiserade böcker. Note: älskar att se, men tycker (såklart) uteslutande alltid att boken är bättre än filmen! Men jag ser det inte som en ersättning utan som extramaterial, ett bonustrack. Och att få dra ut på upplevelsen ännu längre utan att för den sakens skull behöva läsa om boken, ja det kan bara vara ett plus! Har som långsamläsare nämligen sällan utrymme för omläsningar. So many books, so little time...
Men, och det här är viktigt!, det är ett 2-step-program där den kronologiska ordningen är orubblig:

1) läs boken
2) se filmen



Inga kommentarer: