måndag 16 maj 2011

Reselitteratur

Idag kom mitt senaste inköp från Adlibris: Lonely Planets Indonesia. Anledning? Bokad och betald resa i helgen! Avgång: juli/augusti. Är så hysteriskt peppad! Vi åker reguljärflyg och inga boenden är bokade ännu. Halva nöjet kvar alltså. Roligaste tiden: resan spikad så man vet att det blir av men resan fortfarande så öppen så att man känner sig som en lovande ungdom med hela livet och alla möjligheter framför sig. Har surfat runt på Tripadvisor och forum men tycker alltid att det är svårt att få en snabb överblick på nätet. Jag lyckas alltid ha 130 st flikar parallellt öppna och klickar mig djupare och djupare in i labyrinten. Med en bok får man snabbt en överblick, jag gillar LP:s kartor och tips på rundresor också. Detaljer och uppdaterad info kompletteras på nätet. Det har blivit tradition att inhandla den analoga varianten av information i samband med bokad resa.

Inser att det smått vansinnigt att redan nu börja planera vilka böcker jag packa med mig då vi inte ens bokat boende eller ens bestämt vilka delar av landet vi ska besöka, än mindre aktiviteter. Att litteraturen skulle vara viktigare än kaffeplantage, kryddskogar, vilda orchidéer, vulkaner, djungeldjur och palats inser t.o.m. jag är något man får söka hjälp för så jag låter vänta med att spika lässchemat. Måste dock presentera några möjliga kandidater (ur bokhyllan. Då jag måste spara pengar till resan lär jag inte köpa nya böcker. Bra tillfälle att läsa det man har hemma alltså. Att inkludera köpeböcker till listan skulle resultera i en lista lika lång som min Adlibris-önskelista och det inlägget orkar ingen läsa. Ok, lär köpa några på flygplatsen... Vad är det som gör att flygplatser och littaratur är en sån bra kombo? Att utrönas i ett helt annat inlägg):
  • Shantaram av Gregory David Roberts har jag lovat mig själv att läsa på en semester. Tror att den blir perfekt reseläsning. Tjock är den också så den räcker nog en vecka.
  • The Forgotten Garden av Kate Morton har väntat i bokhyllan länge nu. Älskade läsningen av House at Riverton och har höga förväntningar på trivselläsning av Mortons andra böcker, men ni vet hur man sparar sina darlings till sist för att dra ut på nöjet. Man vill liksom ha det bästa kvar. Kanske passar dock inte Kate in på en öde ö i Indonesien utan hellre en regnig sommardag i Sverige. Eller så vill jag bara ha en ursäkt att suga på karamellen lite till...
  • The Given Day av Dennis Lehane har också stått i hyllan ett tag. Läste Lehane på förra långresan så det känns passande på något sätt. Tyvärr i storpocket - kan bli en deal breaker.
  • Becoming Strangers av Louise Dean - en mycket passande semesterbok med tanke på att karaktärerna är på semester i Karibien.
  • The Good Doctor av Damon Galgut. Låg i hängmattan och läste Doris Lessings The Grass is Singing på förra långresan och den utspelar sig som bekant i f.d. Rhodesia (nuvarande Zimbabwe). Gillade den läsningssessionen väldigt mycket vilket får mig att tro att en bok som utspelar sig i Sydafrika ska vara en perfekt följeslagare på resan.
Ser fram emot nära tre veckors läsning med små avbrott för snorkling.

Inga kommentarer: