lördag 7 maj 2011

Cirkeloskulden tagen

Så har jag gjort det! Varit på bokcirkel alltså. Som jag beskrivit har jag av tidigare angivna skäl svårt att se mig själv som cirkelmänniska. Denna gång var det dock ett koncept som funkade för mig (cirkel + författarbesök + förläggare) samt en bok jag, innan jag visste om cirkeln, ändå var väldigt sugen på, nämligen Tom RachmanDe Imperfekta. Författarbesöket har jag redan nämnt och boken får jag rec:a senare, men cirkeln i sig bör få en egen recension eftersom det var premiär. Gillade som sagt upplägget med att man anmäler sig till ett enstaka bokcirkelmöte för en specifik bok och går på författarträff i anslutning till cirkeln väldigt mycket. Och vem vet, kanske kommer även jag att mogna in i den här formen att förhålla mig till böcker, men på något sätt är jag fortfarande kluven.

Den här gången var rolig, riktigt rolig. Kanske främst för att man kommer boken närmre när man får sitta och prata av sig om den i två timmar och mycket pga av att en representant från förlaget var där så det blev bonusmaterial som varför man valt att ge ut honom, hur han verkar vara som person och vad responsen blivit hittills i press och bland läsare. Men då läsandet i sig är en solitär sak blir det en märklig känsla när andra människor jag inte känner upplevt "samma" sak parallellt med mig. Det blir motsatsen till den där exklusiva känslan som läsandet ger. Och de ytliga analyserna i grupp, jag vet inte. Kanske några få genomtänkta riktade frågor att ställa mot materialet kan ge mer djup åt samtalet.

Som sagt ingen skugga ska falla över cirkeldeltagare eller arr:et, jag hade verkligen jätteroligt. Problemet är att jag vill cirkla med människor som förstår mina referensramar och som jag finner spännande också utanför cirkeln vilket talar emot att jag går på enstaka cirklar med nya människor varje gång. Jag inte vet vilka de är, var de kommer ifrån och vilka (andra) åsikter de har. Någorlunda bakgrundsfakta om vem som uttalar sig ger uttalandena i sig mer substans. Samtidigt vill jag undvika att cirkeln bara består av nära vänner för då blir det garanterat en Maria Montezami-cirkel med boksnack första 15 min och sen vin och snick-snack resten av kvällen. Vill ändå att boken ska stå i centrum på en bokcirkel (sort of makes sense). Hur får man ihop det? Kanske är lösningen att söka sig till en mer nischad cirkel med någon gemensam nämnare? Typ, "Hej, vi är ett gäng Moz lovers som har en bokcirkel ihop" eller "Vänstersympatisörer som läser skönlitterärt tillsammans". För det gav verkligen något extra till upplevelsen av boken att träffas IRL. Är sugen på att hoppa på någon av En bokcirkel för allas cirklar och se vad jag tycker. Hittills har valet av bokicirkelbok varit intressant. Tills dess får jag hålla till godo med alla bra bokbloggar out there för den där kollektiva känslan.

Inga kommentarer: