söndag 1 maj 2011

Bokbloggsjerka

Hakar på Annikas bokbloggsjerka literally fem i tolv. Syftet att hitta nya bloggar att följa har redan betalat sig för det var genom Lingonhjärtas inlägg jag hittade jerkan och därmed också Litteratur- och Kulturbloggen.

Veckans fråga lyder:
Har du någon du kan diskutera böcker med IRL? Berätta lite om honom/henne!

Jag har en nära person i min familj som jag definitivt kan diskutera böcker med. Dels gillar vi mycket av samma sorts böcker och dels gillar vi att prata litteratur. Vi går på Internationell Författarscen ihop och har dessutom en uttalad imaginär bokcirkel som består av oss två som aldrig blir verklighet. Så allt bokprat sker på stulna stunder på krogen och andra oorganiserade tider och platser. Det är verkligen en blessing för mig att ha någon som förstår vurmandet för böcker. Det är med lätthet det största intresset i mitt liv. Intresse känns verkligen som en underdrift. Det har mer att göra med hur jag definierar mig som person. Denna lätt maniska känsla man upplever kring böcker förstår hon. Hennes dröm har alltid varit att äga ett bokcafé i New York med något av en Shakespeare and Companyanda. Ja, ni hör. Vem bättre att dela allt litterärt med? Men visst finns det fler. T.ex. har jag riktigt tur så lockar jag med sambon på det jag läser så tar han ljudboksvarianten och jag den analoga. En semester låg vi och hade högläsning för varandra. Att dela en bok, sida för sida, kapitel för kapitel med sin allra närmaste människa är bara rent och skärt underbart!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter mysigt att läsa tillsammans

Pixie sa...

Ja, det är supermysigt. Vi ser båda fram emot de kommande två delarna av Justin Cronins The Passage som vi läste ihop nyligen!