måndag 2 maj 2011

Bokalfabet

Inspirerad av Bokbloggstafetten och specifikt En full bokhylla är en rikedoms inlägg samt eftersom jag har en fabläss för listor kommer jag här med mitt eget bokalfabet. Jag blandar titel och författare om platsbristen så kräver - vissa böcker/författarskap måste bara representeras. Av samma skäl kan den svenska titeln förekomma eller den engelska ibland beroende på plats och inte vilken version jag egentligen läste. Och en och annan fuling som varken har bokstaven i början på titel eller i författarens namn förekommer. Man kan inte fila hur länge som helst, man måste hinna läsa idag också!

A – Aliide Aliide av Mare Kandre. En av de böcker man verkligen drabbas av. Det oerhört förtätade språket och den subvärld barn lever i som hon skapar, som är så bekant för oss men som man glömmer att man levt i många gånger, drog mig in från första sidan.

B – Brott och straff av Fjodor Dostojevskij. Minns att det började med att jag skulle tvinga mig själv att lägga en halvtimme var dag på denna för att komma igång då jag trodde som de flesta att det här skulle bli relativt tråkig läsning men ville ändå av litteraturhistoriska skäl läsa den. Slutade som en av mina favoritböcker.

C – Cujo av Stephen King får representera Kings arsenal av böcker åren 1974-1993. Var väldigt förtjust i just Cujo dock och överlag gillar jag Kings realistiska böcker samt de böcker där det övernaturliga inte helt tar över. Kingen fyllde mina hyllor för 20 år sedan. Det här var Young Adult för mig. Jag är nyligt blivit sugen på omläsning på originalspråk.

D – Den Hemliga Historien av Donna Tartt var den bok mina närmaste hållit högt medan jag inte föll som en fura. Misstänker att mycket av detta delvis beror på att översättningen skapade en distans mellan mig och boken. Minns den som kall och inte på det läskiga kallblodig-sättet utan livlös och kunde inte musta upp engagemang för den. Införskaffat den i originalspråk och planerar omläsning. Så många människor kan inte ha fel!

E – Elisabeth I av Anne Somerset. Jag har läst många böcker om just Elisabeth I, The Tudors och Henry V och Somerset och Alison Weir är två av de författare jag återkommer till här. Precis som med alla historiska böcker måste det vara en kvalité i det som presenteras och det här är en läsvärd och väl underbyggd bok.

F – Frankenstein av Mary Shelley. En fantastisk och djupt sorglig historia jag älskade och när jag många år senare läser The Terror (som tyvärr inte fick plats här) tänker jag på monstret Mary skapat och funderar på omläsning.

G – Gargoylen av Andrew Davidson. Denna står definitivt på min läslista och har så gjort sen den kom boksläppet. Är hyfsat säker på att jag kommer att gilla den så den får en svårtfylld G-plats i min lista.

H – The House at Riverton av Kate Morton var en riktigt underbar läsupplevelse för mig. Älskar upstairs/downstairs-miljön och Kate Morton har en Barbara Vine-förmåga att låta något ligga och pyra under bokens gång. Det blir spännande ur en familjehemlighetsaspekt utan att det måste användas specialeffekter som överdrivet mycket gory details.

I – Inte som andra döttrar av Nancy Spungen. Tyckte mycket om den här boken när jag var yngre och den var precis så där bladvändarlätt att läsa med en hel del fotografier insprängda vad jag minns. Skönt färgsprakande omslag som andas punk. Älskar för övrigt glossiga fotografier i biografier. Nancy och Sid kommer aldrig kommer att upphöra fascinera.

J – Middlesex av Jeffrey Eugenides är för mig en mycket fin representant för det stora med episka berättelser. Den ger en väldigt individuell röst narrativt utrymme för en berättelse som spänner över tre generationer. Den lästes under en vecka i Grekland vilket passade perfekt då huvudpersonen har grekiskt påbrå och en portion av händelserna utspelar sig där.

K – Kärlekens historia av Nicole Krauss. Nicole är Sverigeaktuell på Internationell Författarscen imorgon. Den här boken såg jag en kvinna på bussen läsa och efter jag googlat den lät det som en bok för mig. Tyvärr blev jag oförklarligt inte så förtjust. Den får ändå vara med på ett hörn som representant för mitt Peeping Tom-beteende efter andras läsande på kommunala transportmedel. Vet t.ex. att Maria i Sahara Hotnights läste Varulven nu i april.

L – Lugn bara Lugn av Kristina Lugn. Detta var i en period då jag läste (och skrev) mycket dikter, aka tonåren (såklart). Är fortfarande mycket förtjust i Kristina Lugn som person till skillnad från många andra som verkar provoceras av hennes sävlighet och missförstår den som ointelligens. De hör helt enkelt bara betoningen, inte innehållet. Minns när jag såg henne i mina young adult-år på Folkungagatan och att jag var på vippen att stanna henne bara för att få säga hur mycket jag tyckte om hennes poesi.

M – Murder on the Orient Express av Agatha Christie får representera min kärlek för Christies romaner och vad som fångade mig som ung flicka. Minns hur jag fick reda på vem mördaren var i 10 små negerpojkar innan jag läst ut den. Min första spoiler och till denna dag den som stört mig mest.

N – New York triologin av Paul Auster läste jag under en period då jag flyttat från min hemstad för gott och bodde några år i ett grannland. Sträckläste den på gräsmattor bakom kyrkor och stadshus. Tyckte då att detta var bland det bästa jag läst. Speciell också för att den rekommenderas mig av en person som inte längre finns kvar.

O – Othello av William Shakespeare. Ingen lista om mitt litterära liv utan Shakespeare. Othello är kanske inte den jag direkt tänker på då utan jag fastnade väldigt för Hamlet som läst och läst om och sett fyratimmarslånga filmatiseringar med Kenneth Branagh på repeat. Underbar dramatik! Men Othello är inte fy skam heller.

P – The Passage av Justin Cronin. En bok som jag läst parallellt med min sambo (han tog ljudboksvarienten och jag den analoga). Att få dela bok med den man tycker om var så obeskrivligt mysigt. Den här boken är dessutom en av de bästa jag läst förra året. Får lite Stephen King-vibbar av det bra slaget. Det absolut bästa är att det dessutom är första delen i en triologi så det finns mer att längta efter!

Q – Don Quixote av Miguel de Cervantes. En klassiker med de rätta ingredienserna. Inhandlades av mig i slutet på 1990-talet och står fortfarande i förhoppning att rätt tid för mig och väderkvarnarna ska dyka upp.

R – Revolutionary Road av Richard Yates. En bok som så slående beskrev något som ligger väldigt nära mig själv och den fas i livet jag är i just nu. En riktigt suburbroman med ett djupt mänskligt innehåll. Den utgör också en så precis skildring av en tidsera utan den filtrering och tillbakablick en historisk roman trots allt utgör på gott och på.

S – Saturday av Ian McEwan. Det här var den första McEwanbok jag läste och språket, språket, språket! Vilken mästare på formuleringar och stämningsskapande. Går och suger på resten av hans litterära verk som står väntande i hyllan på att plockas upp. Vill inte stressläsa hans kollektion och sedan inte ha något kvar.

T – The Time Traveler's Wife av Audrey Niffenegger. Den första och enda bok som fått mina ögon att tåras. Älskade den för det. Sedan dess har jag harbored en dröm om att någon gång få döpa en dotter till Alba. Det är det här jag menar när jag pratar om magi och realism.

U – Under det rosa täcket av Nina Björk hyllades på sent 1990-tal och visst hade den sina poänger minns jag också. Personligen är jag nog i så fall mer intresserad av feminism tidigare i (förra) seklet. Men pga brist på böcker jag läst som börjar på U får Nina ta en onödigt stor plats här.

V - Vägen av Cormac McCarthy. Precis så bra som jag förväntat mig. En långdragen apokalyptisk resa.

W - Whitman: Poems av Walt Whitman. Ett exemplar som gulnat i bladen och som jag minns luktade rökelse och pachuli. Ungdomsperioden igen. Jag är inte så mycket för modern lyrik (undantaget min förtjusning i Lugn) utan älskar 1800-tals poesi framför allt.

X – Här går jag bet...

Y – Berättelsen om Pi, av Yann Martel. Det är mycket passande att titeln är Berättelsen om Pi för det här är verkligen klassisk berättarkonst som klingar mycket symbolik och fabel utan att vara övertydlig.

Z – House of Leaves av Mark Z. Danielewski får tränga sig in på denna plats. En bok som jag som boknyfiken inte kunde låta bli på grund av sin expremeniella skrivsätt i format och struktur. Den visade sig dock ganska snabbt att (som jag ändå anat) det exprementiella fort överskuggar den underliggande berättelsen och man tappar intresset för att läsa upp- och ned och diagonalt. Har några sidor kvar att skumma igenom. Finns dock guldkorn i referenser och fotnötter.

Å – Återstoden av dagen av Kazuo Ishiguro står fortfarande på hyllan i väntan på att bli läst. På grund av svårigheten att hitta en boktitel på Å får den ändå vara med då den verkar vara en klockren upstairs/downstairroman för mig. Har sett filmen som jag inte älskade men tror den gör bättre ifrån sig som bok där man till fullo kan utforska konsten att säga mycket genom att säga litet.

Ä – En jävla helg av Helen Zahavi. Jaja, vet att det är en long shot men det finns ett Ä med i titeln... I mina tonår läste jag den här och älskade den. Vilken skön känsla att kunna vända offerroll mot förrövare. Får man moralpanik är detta inte boken för dig för här hejar man på Bella när hon går på sin smått aburda killing spree. Snacka om empowerment gone wild! Märker att många av mina gamla favoriter skulle jag vilja läsa om.

Ö – Öster om Eden av John Steinbeck är även den oläst av mig men älskar andra Steinbecks som ex. Möss och Människor och East of Eden står definitivt på läslistan.

Att få ihop den här listan var faktiskt svårare än jag trodde men roligt att få en anledning att reflektera över sitt bokliv.

Inga kommentarer: